Les obres d’urbanització del carrer d’Orient estan a punt d’acabar. Aquests dies es treballa en la col•locació de les pilones que delimiten les aceres i només resta plantar els arbres i fixar els bancs al voltant del parc infantil que s’ha instal•lat a la zona mitja on s’hi ha fet una placeta. Aquest carrer, abans de circulació de vehicles, després de la remodelació es converteix en una zona per al pas de vianants i d’aparcament. Amb aquesta obra conclou el projecte de reurbanització i urbanització de carrers contemplat al Pla de Transformació per renovar el conjunt de la xarxa viària del barri.

.

 

En aquest cas es tracta d’una zona entre blocs de la Mina Vella on primer es van instal•lar els ascensors als edificis del voltant i això s’ha aprofitat per remodelar l’estructura original del carrer tancant-lo a la circulació i transformant-lo en zona d’esbarjo i espais per aparcament de vehicles. Els vells plataners que estaven plantats massa a prop dels habitatges i que per aquesta raó provocaven molèsties i al•lèrgies als veïns es van tallar i ara es planten 44 nous arbres més separats dels murs, del tipus Albizia i Tipuana que a la primavera fan flor. Hi ha dues àrees d’aparcament situades als extrems del carrer i a les quals s’hi accedeix des de la Ronda Sant Raimon de Penyafort i el carrer del Mar; i a l’espai central és on s’hi ha ubicat un petit parc infantil per a la mainada més menuda.

L’única intervenció que quedarà pendent és l’enderroc del local que ara ocupa l’Església Evangèlica del Filadèlfia, situada a un costat del tram central del carrer i que no es tirarà a terra fins que acabin les obres que ja s’estan executant per construir l’edifici que ha d’acollir el nou temple d’aquesta comunitat, localitzat al final del carrer de Llevant. Quan desaparegui el petit local s’acabarà d’urbanitzar juntament amb un tros que està pendent de fer al costat del carrer Boreal, tocant a la Ronda Raimon de Penyafort.

Connectivitat i millor entorn
Dins l’àmbit de la urbanització d’espais públics la principal actuació ha estat la creació de la Rambla de la Mina: una rambla arbrada de passeig que va de punta a punta del barri amb paviment de colors i una parada de la línia T6 del Trambesòs que connecta amb les línies T4 i T5. En un futur proper, un cop finalitzades les noves edificacions que s’hi estan aixecant, la rambla ha de convertir-se en l’eix comercial del barri amb l’obertura de nous negocis i l’establiment d’oficines bancàries als nous locals comercials que s’hi crearan. Tot plegat ha de contribuir també a dinamitzar l’economia local.

La nova xarxa viaria de la Mina sorgeix de la reparcel•lació de les àrees alliberades per l’enderroc del polígon industrial i dels antics equipaments. Així, com de la connexió de les principals arteries del barri amb les de l’entorn, creant noves vies d’entrada i sortida, facilitant d’aquesta manera la seva connexió amb el conjunt de la xarxa de transports metropolitans. La qualitat assolida amb la millora del conjunt de carrers, on s’ha substituït tot el paviment, construït noves voreres, enjardinat els espais entre blocs, ordenat i creat noves àrees d’aparcament, plantat fins a 14 espècies diferents d’arbres, delimitat nous espais urbans, i la creació i rehabilitació de places i parcs infantils; busca per sobre de tot millorar les relacions veïnals i de convivència de la comunitat.

Del conjunt del projecte d’urbanització contemplat al Pla de transformació únicament queda pendent la creació de tres noves places. Una a l’espai que quedarà entre el nou Centre d’Atenció Primària que es construirà darrere de l’actual i l’Església Parroquial Mare de Déu de les Neus, una altra davant la Zona Esportiva La Mina al carrer de nova creació Arístides Maillol, i una al final de nou carrer Salvador Espriu.

Finalment, un últim apunt a tenir present, a l’esforç fet des del Consorci per transformar el barri de la Mina s’hi ha afegit i ha coincidit en el temps la pròpia transformació del seu entorn immediat. En aquests darrers deu anys hem vist la creació del Fòrum i la perllongació de l’Avinguda Diagonal fins aquí, que ha acostat el centre de Barcelona a la Mina; el projecte viari de Via Trajana que passa per la Ronda Sant Raimon de Penyafort; la construcció del Campus del Besòs amb la instal•lació de la nova Universitat Politècnica a tocar del barri de la Mina i l’aixecament del nou districte de negocis a la zona de Diagonal Mar.

Consorci del barri de la Mina