Grups d’arreu, formats per estudiants universitaris, professionals de disciplines tècniques com arquitectes o economistes, del treball social, o bé càrrecs tècnics i polítics, venen a conèixer els resultats del Pla de Transformació amb l’objectiu de treure’n ensenyances que puguin ser aplicades en altres projectes similars. La intervenció al barri de la Mina, interessa al món acadèmic i administratiu, com a exemple pràctic d’urbanisme social, perquè el Pla de la Mina entrellaça cadascuna de les seves actuacions amb un objectiu comú: ...
.
la millora de la qualitat de vida de la comunitat que hi viu. I, alhora, com a exemple de gestió consorciada entre diverses administracions (autonòmica, provincial i local). Hom coincideix en que establir d’entrada les bases de gestió i execució del Pla de Transformació, amb la creació, l’any 2000, del Consorci de la Mina, que també va garantir el seu finançament a llarg termini -inicialment per deu anys i posteriorment per quinze-, ha assegurat els resultats obtinguts.
Destacar aquest any, la visita a finals de maig, dels participants al Curs internacional sobre Governabilitat Local i Construcció de la Pau, procedents de països en conflicte com Somàlia, Afganistan o el Pakistan, interessats principalment en la resolució de conflictes, gestió urbana i coexistència entre administracions. L’acte al barri de la Mina formava part d’un programa de dues setmanes de conferències i visites. En la sessió que es va preparar per aquest grup, després de contextualitzar històricament i social el barri de la Mina, i de presentar el Pla de Transformació, l’exposició es va centrar en les seves estratègies i principals àmbits d’intervenció, especialment, el dels programes socials i els seus diversos projectes. Aquests, organitzats en set línies bàsiques d’actuació, se centren en la formació i la inserció sociocultural, la conciliació de la vida laboral i familiar, el desenvolupament econòmic local, la participació i el desenvolupament comunitari, la millora de la convivència i el civisme, el suport social i educatiu, i l’espai públic i el civisme. El foment de la participació activa de les entitats i el treball en xarxa dels serveis, o les estratègies d’anticipació, mediació, flexibilitat i adaptabilitat dels projectes a la realitat canviant, i el sentit de l’oportunitat per fer coincidir els objectius del Pla de transformació amb les oportunitats puntuals que s’han presentat; han estat clau i segell comú a l’hora de plantejar el treball i d’obtenir rèdits socials de la inversió econòmica i tècnica feta a la Mina a través del Pla. El grup es va mostrar especialment interessat en l’organització administrativa consorciada de les quatre institucions polítiques, que gestiona el Pla de transformació per l’agilitat que dóna a l’execució, i en els programes de participació i desenvolupament comunitari, així com les experiències de mediació orientades a preveure, evitar i resoldre possibles conflictes.
Visita guiada sobre el terreny
La sessió de presentació, celebrada a l’Espai Cultural Font de la Mina, va anar seguida d’una visita guiada pel barri per mostrar la relació directa entre les intervencions en infraestructures i els objectius de millora social. El grup, format per unes 25 persones, va recorre els carrers del barri, i als membres de la delegació paquistanesa els va cridar, especialment, l’atenció que al barri hi hagi un carrer dedicat a Benazir Bhutto, antiga primera ministra pakistanesa, assassinada, l’any 2007, mentre estava de campanya electoral. El recorregut va incloure els nous ascensors -instal•lats per millorar l’accessibilitat dels veïns als edificis de la Mina Vella que no en tenien-, els habitatges socials que s’han construït per al reallotjament d’afectats per la remodelació del barri i poder ampliar les polítiques d’habitatge social al municipi de Sant Adrià, l’Espai Cultural i la Zona esportiva, i la reurbanització dels terrenys de l’antic polígon industrial.
El curs organitzat pel Centre internacional de recursos per la Pau, està pensat per aportar eines pràctiques en la construcció de sistemes de govern local i depèn de la Direcció de cooperació i solidaritat de l’ajuntament de Barcelona, que pretén que la capital catalana es converteixi en un node internacional en la preparació i formació de professionals d’arreu del món dels àmbits de l’acció humanitària, la gestió de crisis i la construcció de la pau en països en situació de post conflicte. La direcció acadèmica del curs està a càrrec de The Hague Academy of Local Governance, entitat fundada per l’Associació de municipis d’Holanda per donar resposta a aquest tipus de reptes internacionals. Entre els participants també hi havia personal de l’ambaixada de Suècia encarregat del Programa de Pau i Seguretat, de Nacions Unides que treballa sobre el terreny a països com Sudan, Somàlia i Kenya, del Ministeri de l’Interior del govern de Jordània, i la directora del programa alemany per a la reconstrucció d’Afganistan que treballa per delegació del govern alemany.
A primers de març, una delegació d’alts càrrecs de Tunísia formada pel cap de gabinet del ministeri de l’Interior, Hedi Mejdoub, l’alcalde de Tunis, Saifallah Lasram, i el director general de la CPSCL (Caixa de préstec i suport a les comunitats locals) per al desenvolupament regional, Sofiane Essid, van ser al barri de la Mina acompanyats per la plataforma ciutadana i empresarial, Barcelona Global, i rebuts per una delegació del govern municipal encapçalada per l’alcalde de Sant Adrià, Joan Callau. Tots junts van recórrer els carres i visitar les noves instal•lacions socioculturals i esportives, a més, dels pisos socials que s’han construït.
Estudi evolutiu del Pla de Transformació
Entre les mesos de gener i juny també han participats en aquestes presentacions del Pla de Transformació del barri de la Mina, els alumnes del Màster oficial en Planificació Territorial i Gestió Ambiental que organitza la facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona, que van venir acompanyats de la seva vicedegana, la doctora Dolores Sánchez. De la mateixa facultat, els alumnes del Postgrau de Gestió Cultural, mòdul de disseny i didàctica del lleure infantil. O, els alumnes, la major part d’ells estrangers, del màster de Desenvolupament urbà i territorial de la facultat d’Arquitectura de la Universitat Politècnica de Catalunya. Per la seva banda, el grup d’estudiants de la facultat de Geografia física, humana, econòmica i regional de la Universitat de la Sorbona de París, va venir acompanyat del professor Petros Petsimeris, que juntament amb el seu col•lega, el professor Jean-Louis Tissier, repetien visita i que, per tant, van poder constatar els progressos dels treballs del Pla. Com també es dóna amb els professors que habitualment acompanyen els grups de les universitats catalanes, o d’altres d’estrangeres que, com la Universitat Davis de Califòrnia, han anat venint en anys alternatius. En canvi, per primer cop ens va visitar un grup de la University College West Flanders, de Bèlgica, format per estudiants de la facultat de Treball Social amb els seus professors que, en aquest cas, van visitar els diversos serveis que s’integren dins els programes socials del Pla, tant la Xarxa d’inserció sociolaboral com els dedicats a la conciliació familiar i l’educació en el lleure d’infants i joves.