Atenció ciutadana

Atenció presencial sense necessitat de cita prèvia:
De dilluns a dijous de 08:30h a 14:00h i divendres de 08:30h a 13:30h
Telèfon de contacte: 934620020
Correu electrònic: Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. 

Els serveis socioeducatius del Consorci s’adapten als requeriments per mirar de frenar l’actual increment de la transmissió de la COVID-19. Aquest cop, mantenint l’atenció presencial i extremant les mesures de protecció personal i col·lectiva. Combinant el teletreball per a la tasca interna organitzativa i afrontant el repte de ser propers mantenint el distanciament social.

 

 

Si el mes de març passat, amb l’arribada de la pandèmia i el confinament, l’adaptació se centrà en explotar al màxim les xarxes socials per convertir-les en eines de treball i relació al servei de les famílies, infants i joves; aquest cop el repte és mantenir l’atenció presencial preservant la salut de tothom, professionals dels equips educatius i usuaris dels serveis. Ara l’estratègia per mantenir el virus a ratlla són els grups bombolla tancats per evitar l’intercanvi i la propagació de la malaltica.

Fem Família, La Capsa dels Jocs i Espai Jove assumeixen el repte des de dues perspectives diferents: una, complir amb totes les mesures de control i prevenció del contagi, i, dues, fer una atenció de qualitat per respondre a les necessitats en aquest moment de les persones que diàriament assisteixen als tres serveis socioeducatius del Consorci. En tots els casos es pren a tothom la temperatura abans d’entrar a l’espai que es comparteix, s’exigeix la mascareta i portar-la ben posada a partir de 6 anys, s’han instal·lats dispensadors de gel hidroalcohòlic, s’ha reduït l’aforament, s’han fixat àrees diferenciades per a les activitats i establers grups bombolla que no es troben entre ells. Pel que fa al material utilitzat (estris, joguines, jocs, ordinadors...) es desinfecta a cada canvi de grup. Ha calgut refer graelles d’horaris i cites a Fem Família, regular torns d’entrada i sortida a la Capsa dels Jocs per donar oportunitat a tothom, i fer un trasllat de sala a Espai Jove per garantir la ventilació. Els equips educatius han posat especial atenció en explicar a les famílies els protocols i el nou funcionament, i aquestes també han fet un esforç per adaptar-s’hi i col·laborar-hi.

 

 

 

Atenció a les noves necessitats

Coordinadament, s’ha accentuat el necessari treball d’observació i anàlisi de les dinàmiques i l’intercanvi d’inputs amb les famílies. Es tracta de poder donar, en tot moment, la resposta més convenient, fer prevenció estant amatents als canvis i les noves necessitats. Estem davant un repte que és personal i col·lectiu, que com a comunitat hem de saber gestionar també en els aspectes emocionals. És aquí on aquests serveis ja es plantegen el moment en que caldrà revertir, tant en infants com en adults, el distanciament físic i emocional que aquests mesos s’instal·la en les relacions humanes. I, mentrestant, tant com es pugui compensar-ho malgrat tot. Cal un equilibri per garantir alhora prevenció i seguretat, i una bona atenció i comunicació. La mascareta és una barrera en la comunicació i dificulta el llenguatge. Es fa un esforç per parlar clar i vocalitzar bé. En el cas dels nadons és especialment important trobar altres formes de comunicació i expressió no verbal. “Ara somriem amb els ulls i les mans, -diuen a la Capsa- perquè no podem fer ganyotes ni petons” . I afegeixen que, “costa evitar donar abraçades als infants i la mà sobre l’espatlla dels adults en senyal de suport”. A Fem Família asseguren que “són més importants que mai l’escolta activa i l’empatia” per acompanyar situacions d’angoixa i soledat que es poden donar en aquestes circumstàncies, i “posar èmfasi en l’expressió corporal, el to de veu i verbalitzar les emocions”.

Cal no deixar passar les oportunitats que com tota crisi aquesta també té. A Espai Jove els mesos de confinament van facilitar la creació de nous vincles, especialment, amb les mares i pares dels adolescents via xarxes socials. Expliquen que “estem agraïts a les famílies perquè ens han permès entrar en una parcel·la més privada del seu espai” i, asseguren, que “ara tots plegats ens coneixem millor”. Això ha fet més fàcil la represa de nou curs, ja des del moment de les inscripcions, que han aprofitat per mostrar-los la nova sala on s’han traslladat.

 

  

 

Col·laboracions i estudiants de pràctiques

Tanmateix, s’ha aconseguit mantenir algunes de les col·laboracions externes, com la de l’equip de llevadores del CAP La Mina que ara fan les seves xerrades per videoconferències a Fem Família i les de la secció mediambiental de l’AMB amb la Capsa dels Jocs que gaudeix de la seva ubicació al parc del Besòs en un espai obert i exterior. Altres propostes s’estan refent per adaptar-les en format i aforament.

El programa d’estades per a estudiants en pràctiques que va quedar interromput pel departament el març passat s’ha recuperat. Actualment, una estudiant de quart curs d’Educació Social les està fent a Fem Família i un de tercer ha començat les seves a la Capsa dels Jocs. Entenem que la situació de crisi creada per la pandèmia és igualment un camp d’aprenentatge i experiència al qual els futurs professionals hi han de tenir accés. Per poder formar-se en adaptabilitat a l’imprevist i la incertesa, recerca de nous recursos, mantenir el treball en equip amb les eines telemàtiques i continuar sent propers a les persones malgrat les circumstàncies actuals.

 

 

 

 

 

Consorci del barri de la Mina