El pensament visual és innat a la condició humana, ja que el 80% del nostre cervell està dissenyat per assimilar i processar imatges, la qual cosa li suposa menys esforç que llegir un text. Pensem, sinó, en les pintures rupestres que en són la primera mostra. Amb el pensament visual o visual thinking es tracta de comprendre, veure, una idea amb els ulls. No cal imaginar-la.

 

 

L’equip de la Xarxa de Serveis d’Inserció Sociolaboral del Consorci organitza al llarg de l’any les jornades d’autoformació “Compartint coneixements”, justament, per compartir eines i metodologies. Aquest intercanvi de coneixements aplicats, que es fa de manera rotativa, beneficia tant als professionals com a les persones que acudeixen als diversos serveis de la Xarxa: SIOL (Servei d’Informació i Orientació Laboral), Club de Feina, Avança, Apropa’t a la Feina, Itineraris d’Inserció per a Dones, Accés i Situa’t. En aquesta ocasió, ha estat l’equip d’Accés, un servei que treballa la inserció laboral en el cas de les persones condicionades per trastorns de salut mental, qui ha conduit la formació sobre pensament visual aplicat a la inserció laboral.

Convertir idees en imatges

En l’orientació laboral la tècnica del pensament visual permet al professional treballar amb la persona que cerca feina i que es prepara per afrontar processos de capacitació i selecció, visualitzar la situació actual, projectar-se en el futur i prendre decisions sobre el seu itinerari personal de formació i recerca. Durant la sessió formativa que s’ha fet aquest mes, es van plantejar dues dinàmiques. En la primera cada persona avaluava l’autoconeixement d’ella mateixa, reflexionava sobre el propi univers laboral i identificava aquells aspectes que d’alguna manera la bloquegen o l’emocionen. En la segona l’objectiu era establir les bases per definir un possible pla de futur, així com les accions i dates concretes per a fer-lo efectiu.

 

 

 

Visual Thinking és una eina metodològica que utilitza el suport visual de dibuixos senzills, la tipografia i elements connectors per ordenar idees. Al dibuixar augmenta la nostra capacitat de comprensió i de síntesi. I, al plasmar idees i conceptes sobre un paper les estem comprenent, organitzant, interioritzant, interpretant, i alhora personalitzant l’aprenentatge, perquè ens el fem a mida. La informació que veiem es reté amb major facilitat i multiplica la memorització. El poder de la imatge per mostrar conceptes clau i simplificar-los, ajuda a clarificar situacions per després poder prendre decisions d’una manera creativa i innovadora. Creant mapes mentals de connexions entre idees i conceptes arribem millor a la comprensió, definició d’objectius, identificar problemes, descobrir solucions, simular processos i generar idees noves. Es tracta d’una tècnica que es pot implementar en diferents camps professionals.

Consorci del barri de la Mina