Els serveis Avança i Apropa’t a la feina del Consorci han acompanyat un grup de joves en el seu bateig de submarinisme amb l’objectiu d’obrir-los les portes d’aquest sector laboral. Gràcies a la col·laboració de Saita Diving Club, una entitat sense ànim de lucre de Sant Adrià de Besòs, que és un referent de la formació en submarinisme des del compromís social.

 

Són múltiples els itineraris laborals que es poden seguir en àmbits tan diversos com:

  • Instructor/a o guia de busseig recreatiu: en centres turístics i escoles, acompanyant immersions i formant nous bussejadors.
  • Bussejador/a de rescat o seguretat: col·laboració amb serveis d’emergència i operacions de salvament.
  • Treball submarí industrial o comercial: manteniment d’infraestructures, treballs subaquàtics en ports, preses o plataformes petrolieres.
  • Tècnic/a o assistent en biologia marina: suport a projectes científics i de conservació del medi marí.
  • Fotògraf/a i documentalista submarí: producció de continguts visuals per a mitjans i finalitats educatives o divulgatives.
  • Manteniment d’equipament de busseig: reparació i revisió tècnica en botigues especialitzades o clubs.
  • Educador/a ambiental o monitor/a d’activitats aquàtiques: activitats pedagògiques per a infants, escoles o col·lectius especials.

Posteriorment, molts d’aquests perfils laborals requeriran formació addicional específica (com primers auxilis, certificats mèdics o titulacions professionals oficials). Però, aquesta primera base formativa en submarinisme és un primer pas sòlid per a una carrera dins el món de les activitats subaquàtiques, amb vocació i valors.

 

  

  

 

Immersió en la inclusió

Saita Diving Club ha fet del busseig una eina de transformació personal i comunitària. Es tracta d’una associació federada per la FECDAS (Federació Catalana d’Activitats Subaquàtiques) i reconeguda per la CMAS (Confederació Mundial d’Activitats Subaquàtiques) que acredita internacionalment el seu programa formatiu i les titulacions que atorga.

A diferència de les escoles de busseig convencionals, no només forma futurs professionals del submarinisme, sinó que ho fa amb una mirada inclusiva i transformadora. L’entitat destina bona part dels seus recursos a oferir activitats ambientals, formació i campaments per a col·lectius vulnerables, des de joves en risc d’exclusió fins a persones amb diversitat funcional. Aquesta vocació social impregna totes les seves iniciatives, fent del busseig una activitat accessible, educativa i arrelada al territori.

 

   

   

 

S’ofereix una formació en busseig amb preus assequibles estructurada en tres nivells, adaptada tant a persones que s’hi inicien com a aquelles que aspiren a convertir-se en professionals del sector. Tots els cursos combinen formació teòrica, pràctiques en piscina o aigües confinades i immersions al mar; i es duen a terme en grups reduïts per garantir una atenció personalitzada i la màxima seguretat. La missió de l’entitat és crear una comunitat de bussejadors conscients, respectuosos amb el medi marí i compromesos amb la societat. Alhora que ofereix oportunitats per descobrir el fons marí, per construir una carrera professional alternativa i per participar d’un projecte que combina esport, natura i solidaritat.

Per Avança i Apropa’t a la Feina, des de la Xarxa d’inserció sociolaboral del Consorci, l’objectiu és anar més enllà de la titulació i aprofitar aquestes oportunitats reals per oferir al jovent del barri de la Mina una carrera professional a llarg termini.

 

  

  

 
Consorci del Barri de la Mina