L’Institut Escola La Mina ha iniciat el curs escolar 2025-2026 amb 589 alumnes repartits entre Infantil (89), Primària (213), ESO -Secundària obligatòria- (179), Formació professional (79) i PFI -Programes de Formació i Inserció- (32), pensats per a joves de 16 a 21 anys sense títol d’ESO, que ofereixen formació professional bàsica i possibilitat de continuar estudis en un cicle mitjà.

 

Tot i que les classes van començar la setmana passada, encara hi ha matrícules d’última hora i algunes places de cicles formatius pendents de formalitzar-se. Un dels reptes més grans és acollir i acompanyar el nou professorat, tenint en compte que alguns d’aquests docents van ser adjudicats tot just una setmana abans d'iniciar-se el curs o, fins i tot, el primer dia de classe. La qual cosa mostra la complexitat de completar i posar en marxa l'equip a temps.

El claustre viu una etapa de renovació, però la plantilla es mantindrà al voltant dels 79-80 professionals, pendents encara d’un darrer nomenament. Aquest curs s’ha perdut un professor de mecànica i, en canvi, s’ha guanyat un orientador exclusiu per a cicles formatius, un reforç molt positiu per a l’alumnat. Com ho és la incorporació d’un professor de l’IPO (Itinerari Personal per a l’Ocupabilitat), que anteriorment havia estat alumne en pràctiques de màster al centre. La seva presència és especialment significativa per ser un referent gitano dins de l’equip docent.

 

 

Reforç de l’equip de suport educatiu

Cal afegir-hi també l’equip social (dues integradores socials, una promotora escolar i la tècnica d’educació infantil), que sumen quatre professionals més de suport educatiu. D’altra banda, han marxat figures molt arrelades i rellevants, com la professora d’educació especial i responsable del projecte de lectoescriptura; la del projecte artístic; el professor d’educació física, cap del departament d’expressió i artífex del projecte la Milla de la Mina, i el de música lligat al projecte artístic de creació musical. També s’ha perdut la figura de l’educador social perquè ha acabat el programa de complexitat finançat amb fons europeus.

 

  

 

El curs arrencà, dimarts 9 de setembre (a excepció de la FP i els PFI que van començar, divendres 12), amb una jornada de benvinguda que inclou una reunió general i trobades específiques per etapes amb les famílies, on es comparteixen horaris, activitats i projectes. Amb l’alumnat, el repte és vetllar per la seva implicació activa en el projecte de l’Institut Escola. El Pla Estratègic, que s’actualitzarà aquest primer trimestre en un procés participatiu, continua sent la columna vertebral del seu projecte educatiu. El centre participa en el programa PROA+ de finançament extraordinari i desenvolupa els programes: CuEmE (Cultura Emprenedora a l’Escola), Escola 4.0 (competències digitals) i Suport intensiu a les matemàtiques. Així com deu projectes més, en els àmbits de la música, la igualtat de gènere i la coeducació, la programació o l’escriptura creativa; i programes i tutories per facilitar el pas de primària a secundària, als PFI o als cicles de FP, i a l’educació postobligatòria.

 

  

 

Horari compactat, formació contínua i participació al pebMINA

Aquest curs, l’Institut Escola manté l’horari compactat, una organització singular que concentra tota l’activitat lectiva al matí i primeres hores del migdia, sense classes a la tarda. Es tracta d’una mesura excepcional autoritzada pel Departament d’Educació a petició del centre, amb la finalitat d’adaptar-se millor a la realitat social del barri i afavorir tant l’assistència com la continuïtat de l’alumnat. El centre aposta igualment per la formació contínua del professorat i la millora de la comunicació amb les famílies, utilitzant canals com WhatsApp, correu electrònic, pàgina web i xarxes socials per garantir una informació àgil i efectiva.

La xarxa comunitària pebMiNA (Projecte Educatiu del barri de la Mina) mitjançant la qual es coordinen les entitats, serveis i centres de l’àmbit educatiu, es manté com un pilar fonamental per reforçar els vincles entre l’Institut Escola i la comunitat del barri. S’assegura així la continuïtat i la consolidació dels projectes educatius, i la participació activa del centre en els grups de treball de la xarxa.

A causa d’una incidència que afecta la cuina i que cal reparar, el servei de menjador s’ha garantit mitjançant un càtering temporal.

 

 

  

 
Consorci del Barri de la Mina