Aquest dijous, 25 de setembre, a les sis de la tarda, s’inaugura, al passatge del darrere de l'escola de l’Institut Escola La Mina, un mural de gran format dedicat a les aus de l’entorn de la desembocadura del riu Besòs i del seu mar. Una obra fruit del treball comunitari i col·lectiu.
El mural ocupa la paret exterior del gimnàs del centre escolar, entre el carrer del Mar i la Rambla de la Mina, que dona al passatge on hi ha la seu del Casal dels Infants. Es tracta d’una superfície de prop de cinquanta metres de llargada i deu d’alçada. La iniciativa té més d’un objectiu: per una banda, un de didàctic que vol mostrar la biodiversitat de la zona i fomentar l’estima pel medi ambient; i, per l’altra, el de reforçar el sentiment de pertinença i la cohesió social de la comunitat.
Tot plegat ha estat possible gràcies al treball de cooperació entre la comunitat del barri de la Mina i el grup d’artistes que s'hi han implicat, encapçalat per la muralista Irene López. És una actuació col·lectiva impulsada pel grup de treball Una Mina de Colors del pebMINA (Projecte Educatiu del Barri de la Mina), on hi han participat més de cinc-cents infants, joves, entitats i el veïnat del barri.
Pintura, trencadís i ceràmica
L'obra combina tècniques de trencadís, ceràmica i muralisme. A més d’Irene López, que ha dissenyat i pintat el mural, també hi han treballat el col·lectiu de ceramistes TxtArt i els artistes locals José Luis Montero i Manuel Fernández Cortés, també ceramistes. Tots ells han posat el seu coneixement i experiència al servei d’una obra que destaca per la seva força visual i el seu simbolisme comunitari.
Amb aquest mural, la Mina aporta més creativitat al barri i embelleix el seu espai públic. L’obra no només transforma visualment l’entorn amb art i color, sinó que també reforça la idea que el barri és capaç de crear, cuidar i posar en valor la seva riquesa natural i social.
Les aus, protagonistes
L’obra, batejada amb el nom “Aus del nostre entorn”, posa en relleu la biodiversitat que conviu a la desembocadura del riu Besòs i al mar proper, sovint desconeguda, fins i tot, per la població local. El mural representa cinc espècies habituals a la zona:
- El bernat pescaire, solitari, present tot l’any i procedent de la colònia del Zoo de Barcelona.
-
El corb marí gros, cabussador, passa l'hivern als rius cabalosos i embassaments, i descansa a les illetes del Parc Fluvial.
-
El blauet, petit i molt bon pescador, de colors vius i migrador que passa la tardor a casa nostra.
-
L’oreneta cuablanca, present entre març i octubre, té una colònia important al centre de Sant Adrià, i s'alimenta al riu d'on també agafa fang per fer el niu.
-
La cadernera, és aquí tot l'any, s'alimenta de llavors -sobretot del card-, al riu hi va a beure i a netejar-se el plomatge, i també se la pot veure a la platja.
Cada espècie ha estat escollida per mostrar la riquesa natural del territori i, alhora, per connectar la comunitat amb el seu entorn més proper. Totes elles són espècies protegides a Catalunya.
Festa de la inauguració amb circ i poesia
La inauguració comptarà, a partir de les sis de la tarda, amb l’espectacle de circ “Memòria de Peix”, de la companyia Gastón Sánchez & Tomás Taboada. Amb humor, clown i poesia visual, l’espectacle proposa un viatge on l’ordre i el desordre conviuen amb tendresa i comicitat, transformant objectes quotidians en escenes plenes de màgia.
La inauguració d’aquesta nova obra comunitària serà també una celebració compartida, on art, natura i veïnat sumen esforços per continuar transformant la Mina.