“Educar és sostenir la vida” va afirmar l’antropòloga, Yayo Herrero, en el marc de la Jornada Anual Educació 360, que enguany s’ha plantejat el paper de les comunitats educadores com a generadores d’aprenentatges, de vincles i de benestars que van més enllà de l’escola. Així, el futur passa per teixir xarxes i aliances entre escola, entitats, famílies i institucions.

 

Herrero, en conversa amb el periodista, Ignasi Aragay, va remarcar que l’educació no pot entendre’s com una preparació per competir, sinó com un espai per aprendre a cuidar, a vincular-nos i a sostenir la vida col·lectiva. “Vivim -va dir Herrero- en societats trencades per la pressa i la desconnexió, centrades en el benefici econòmic. Necessitem educar per cooperar, no per competir”. Aragay hi va afegir que aquesta mirada exigeix repensar les prioritats del sistema educatiu i situar-hi el benestar i la relació amb l’entorn com a eixos fonamentals.

Per Herrero l’evolució de la societat humana és col·laborativa, i afirma que “mai tant com ara, cal protegir aquells espais on la gent es troba per pensar com construir” quelcom, i va posar com exemple el barri o la comunitat.

 

 

Participar per aprendre: la veu de la infància i l’adolescència

La Jornada es va iniciar amb els cinc espais, anomenats, de pensament i acció, simultanis i coorganitzats per institucions diverses. A l’espai Com enfortim una participació més activa amb la infància i l’adolescència més enllà de l’escola? Es va destacar la importància de reconèixer els infants i adolescents com a protagonistes del seu aprenentatge i de la vida comunitària. La seva participació no és només “fer-los opinar”, sinó donar-los capacitat de decisió i implicar-los en projectes reals del seu entorn. És així com assumeixen rols que d’altra manera ni tan sols s’havien plantejat.

Els equipaments i l’espai públic com a agents educadors

A l’espai sobre com potenciar el paper educador i comunitari dels equipaments i l’espai públic, es van presentar experiències que converteixen biblioteques, centres cívics o museus en espais d’aprenentatge compartit, on infants, joves i adults hi participen de manera activa. Aquestes iniciatives mostren que l’espai públic pot ser una extensió natural de l’escola: un lloc on la convivència, la cultura i la participació esdevenen eines educatives.

 

 

 

Oportunitats educatives que fan comunitat

La relació entre l’educació foraescola i la vida comunitària és una oportunitat per enfortir els vincles socials i reduir desigualtats, mitjançant el desenvolupament coordinat i col·laboratiu de cada activitat i de cada projecte. Projectes com xarxes locals d’activitats extraescolars inclusives o programes d’estiu compartits entre escoles, entitats i ajuntaments, demostren que quan es treballa en xarxa, l’educació esdevé una experiència col·lectiva. Les experiències presentades demostren que quan la comunitat educa, l’aprenentatge és més profund perquè és compartit.

El lleure educatiu i la primera infància

Pel que fa al lleure educatiu per a la primera infància i les seves famílies, hom coincideix que el joc compartit, els espais familiars i els projectes comunitaris són claus per acompanyar el desenvolupament integral dels infants i reduir desigualtats des de ben petits. Tal com es va recordar, l’educació comença molt abans que l’escola, i cada estona de joc o trobada pot ser una experiència d’aprenentatge i de vincle. Cal, doncs, reconèixer el valor educatiu del temps familiar i comunitari.

 

 

 

Benestar adolescent i educació a temps complet

També es va dedicar un espai de pensament i acció a com millorar els benestars -així, en plural- a l’adolescència amb l’educació a temps complet. Aquí es va plantejar la necessitat d’una educació a temps complet que combini aprenentatge, acompanyament i salut emocional. Abordant la soledat juvenil, la necessitat d’espais segurs i com la participació activa pot millorar l’autoestima i el sentit de pertinença. Fent notar que el benestar no s’ensenya amb un currículum, sinó que es construeix col·lectivament, quan els adolescents se senten reconeguts, escoltats i vinculats a la seva comunitat.

Fira 360: Mostra de projectes comunitaris foraescola

El públic assistent a la Jornada va tenir l’oportunitat de visitar la Fira 360, una exposició de projectes foraescola coliderats per diversos agents, que mostren com es poden enfortir els vincles comunitaris al barri, poble o ciutat on es desenvolupen. Els projectes presentats van ser els seleccionats a partir d’una convocatòria oberta i, durant la Jornada, hi havia una representació dels seus equips per atendre les preguntes i compartir l’experiència amb tothom que els va visitar.

 

 

 

Consorci del Barri de la Mina